Hverdagen

Hverdagen og årets gang

Hver dag vil der være morgensamling med sang og fortælling.

Det er vigtigt at få sagt rigtigt godmorgen, og få en god start på dagen. Det kan være en lærer eller nogle elever, der fortæller en god historie. Måske er der skuespil eller en nogle der fortæller om et billede de har lavet.

Derefter vil der være undervisning.
Undervisningen på Midtdjurs Friskole foregår ikke i traditionelle klasser, men på mindre og fleksible hold. På holdene er barnet ikke kun sammen med nogen der er på samme alder som det selv, men det er derimod sammen med nogen der er parat til at lære det samme eller har glæde af at blive undervist på samme måde som dit barn.

På den måde sikrer vi os at holdene passer både til det faglige indhold og til den måde dit barn lærer bedst. I forhold til en normal kommunal skole kommer dit barn altså ikke til at skulle dele lærerens opmærksomhed med 27 andre børn. Du kan læse mere om vores tanker om, hvordan børn lærer bedst på vores skole under punktet undervisning.

Indskriv dit barn i Midtdjurs Friskole

Motion og sjov bliver prioriteret i skoledagen og i undervisningen.

I løbet af skoledagen vil der være ”pauser” med masser af motion og sjov, så hovedet bliver rystet godt, og der igen bliver plads til mere lærdom.

Også i undervisningen vil bevægelse blive prioriteret. Det kan være der skal ”hoppes en tabel” eller udsagnsordene skal væltes med fodbolden. Det er vigtigt at børnene får pulsen op hver dag, også selv om der ikke er idræt på skoleskemaet.

"Bakkerne" er vores store udendørs ”klasselokale”.

En dag om ugen – uanset vejr og vind (næsten) vil der for alle børn være en udelivsdag. Ofte vil børnene gå ud i ”Bakkerne”, der ligger i et naturskønt område ved å og skov, ikke langt fra skolen.

“Bakkerne” er vores store udendørs ”klasselokale”. Her har vi et shelter, bålsted og masser af skøn natur. Her kan børnene gå på opdagelse i naturen, eksperimentere, lave mad over bål og ikke mindst – lære en masse naturfag.

I løbet af skoleåret vil der være temauger, som vil tage relevante tværfaglige emner op. I temaugerne vil der ofte være fokus på at børene selv undersøger, eksperimenterer og laver praktiske ting indenfor de emner, der er på spil.

skoleskema

Skoleskema 2023-2024

Alle skemaerne kan ses her på vores hjemmeside. Vi har samlæste klasser og derfor har grupperne navne. Er du i tvivl om hvilken klasse dit barn går i, er du altid velkommen til at kontakte kontoret.

Bakkedagene for Rød er mandag og for Gul er det fredag.