Aktive, trygge og glade børn lærer meget
På Midtdjurs Friskole ser vi børn som hele mennesker. Vi ved, at aktive, trygge og glade børn lærer meget.
Vores mål med værdigrundlaget er, at børnene hver eneste dag skal mærke, at skolens grundlæggende værdier er konkrete, levende, og har betydning for dem hver især.
På Midtdjurs Friskole går vi meget op i at alle har en god dag. Vi passer på hinanden hele dagen, og forpligter os på at indgå i udviklende fællesskaber. I frikvartererne leger eleverne både med yngre og ældre elever. De lærer at udsætte behov, at give plads, at løse konflikter og opfinde og udvikle lege.
Vi er mangfoldige både i vores samvær og vores udtryksformer. Vi gør os umage med at forstå hinandens synspunkter og hensigter. Vi tror på, at alle gør det bedste de kan. Vi er også mangfoldige i vores måde at undervise og lære på.
På Midtdjurs Friskole har voksne som børn gode relationer til hinanden. Vi vægter mange voksne blandt vores børn, og vi prioriterer at klasserne ikke bliver for store.
Alle børn bliver mødt som det hele menneske, de er. Vi mener tryghed, tillid og omsorg er en grundlæggende forudsætning for, at børnene kan hvile i sig selv og derfor være åben for omverdenen.
Vi vægter et nærværende forældresamarbejde. Det betyder, at vi bevidst har fravalgt distraherende kommunikationsplatforme, således, at vores kommunikation med forældrene foregår i det fysiske møde, i vores ugentlige ugebrev eller telefonisk.
Vi er autentiske voksne, der anerkender og ser børn hver eneste dag.
Vi prioriterer at være en del af vores omgivende lokalsamfund. Vi samarbejder med de forskellige virksomheder og foreninger, både som arrangører og deltagere i lokale begivenheder.
Vi har en unik natur i vores nærmiljø. Det at være tæt på naturen, at være nærværende i naturen.
På trods af aldersforskel skal der være en sammenhængskraft på tværs af årgangene. Derfor sidder børnene med deres lille eller store ven til vores daglige morgensamling. I emneuger arbejder vi også på tværs af huset – netop for at styrke sammenholdet.
Børn er klart mest motiverede, når de er forberedte. Samarbejdet mellem skole og forældre er en vigtig instans for at fremme elevernes motivation, gøre dem nysgerrige og give dem lyst til læring.